دسته‌بندی نشده

اطلاعاتی درباره جشن بارداری در ایران و سایر شهرها

وسایل و متن سورپرایز تعیین جنسیت بارداری

جشن بارداری در ایران به چه صورت است؟

امروز در ایران برخی از جشن ها و رسم و رسومات هنوز پا برجا می باشند. یکی از این رسم ها جشن بارداری در ایران است. مردم کشورمان در هر مناسبتی رسم و رسوم مخصوص به خود را دارند. جشن بارداری و بچه دار شدن نیز از رسم های آن ها می باشد؛ که برای مردم شادمانی و برکت زیادی به دنبال دارد.

لوله اندازون، تاسیانه برون، مراسم دامونی، قووتو خورن و … از این قبیل جشن بارداری در ایران می باشند. در ادامه این مطلب می ‌خواهیم برخی از جشن های بارداری در شهرهای مختلف ایران را بررسی کنیم.

 

جشن بارداری در ایران

جشن بارداری در تهران با شیرین پلو و آلبالو پلو

تهرانی ها مخصوصاً قدیمی ها که جشن بارداری در تهران برگزار می‌ کردند. اگر از مادربزرگ ها یا تهرانی های خیلی قدیمی بپرسید که در زمان قدیم برای ویارانه چه کاری انجام می دادند، به احتمال زیاد از درست کردن شیرین پلو و آلبالو پلو برای جشن بارداری در تهران تعریف می کنند.

افراد قدیمی در تهران معمولاً در فصل بهار برای ویارانه دلمه می ‌پختند. در بهار علاوه‌ بر دلمه، گلپرو شنگ تازه، گوجه سبز و چاقاله بادام، شبدر و کاهو سکنجبین نیز از ویارانه ها بود. یکی از کار های همیشگی آن ها مخصوصا در ظهر، فرستادن آش رشته با با پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و کشت بود. زن حامله در بعضی از خانواده ها هنگامی که به حمام می رفت برای او آش سماق با کوفته نخودچی یا کوفته برنجی می پختند. تمام غذا ها را داخل ظرف می گذاشتند و در کنار آن ترشی پیاز یا ترشی بادمجان را به همراه نان و سبزی خوردن برای او به حمام می برند. در قدیم از دیگر ویارانه ها برای زن باردار حلیم بادمجان، کباب تنوری و کشک بادمجان بود.

 

جشن بارداری در ایران شهر شیراز

  • لوله اندازون در شیراز

لوله اندازون در شیراز از دیگر جشن های بارداری در ایران می باشد؛ که دارای قدمت زیادی نیز است. برگزاری این مراسم در پنج ماهگی زن باردار در روزهای دوشنبه یا جمعه انجام می شود. در این مراسم تمامی اقوام مرد و زن حضور می یابند. در آن مادرزن باید لوله ای کوچک را که از فولاد یا طلا است یا لوله طلایی که درون آن خالی است را روی ظرف پر از نقل بگذارد. سپس بر روی آن توری نازک و خوش رنگ یا دستمال پولک دوزی یا نقره دوزی می اندازد و برای زن باردار میفرستد. در این مراسم خانم ها برای زن حامله به صورت دسته جمعی ترانه زیر را می خوانند.

ای حریر نرم و نازک کی خریده؟ شوهرت

خانم عروس، بی بی عروس، ای چی چیه در برت

  • آش آرمه پزان

مراسم آش آرمه پزان یا آش ویارانه از دیگر رسومات شیرازی ها می باشد. باید غذاهای مخصوص مثل آش ماست ،کوفته سبزی، آش غوره و حلوای کاسه را به  زنی که آرمه یا همان ویار کرده، بدهند. هنگامی که دوره ویار زن حامله گذشت، خیلی از اقوام نزدیک او و همسرش مثل مادر و خواهر یک وعده غذای کامل که شامل چلو خورشت ،مرغ سرخ کرده ،حلوای کاسه ،کوفته سبزی، فرنی و آش است را با نام آش آرمه پزان درست می کنند. سپس آن وعده را برای شام یا ناهار زن حامله و شوهر او می فرستند.

  • آوردن رختک

از طرف مادرِ زن باردار در هفت ماهگی اش لباس هایی که بچه نیاز دارد را در سینی های جداگانه یا چمدان می گذارند. سپس بر روی آن ها پارچه می کشند و برای زن حامله می فرستند. تمام بستگان داماد در خانه داماد جمع می شوند. بعد از گذشت مدتی فردی که از طرف مادر عروس به خانه داماد رفته پارچه ها را از روی لباس ها بر می دارد. سپس لباس ها را به عروس و اقوام شوهرش تحویل میدهد. قنداق، ناف بند، روپوش بچه، گهواره یا ننو، صابون و … شامل رختک می باشند.

 

 

رسم تاسیانه برون در اصفهان

تاسیانه برون، جشن بارداری در ایران می باشد. این مراسم از آداب و رسوم مردم اصفهان است. خانواده عروس هنگام بارداری دخترشان هدایایی به همراه غذا های مختلف مانند مرغ سرخ کرده، حلیم بادمجان و سایر خوراکی ها را برای عروس و داماد می برند. هدایایی نیز همراه میسازند که زیورآلات یا سکه طلا برای عروس و لباس برای داماد شامل این هدیه ها می باشند. تمامی آن ها را در طبقه های چوبی با نام خونچه قرار می دهند و با رسم مخصوص به خود به خانه عروس و داماد می برند. غذاها و هدیه هایی که به خانه عروس می برند به این دلیل است که دخترشان فاقد نگرانی و ناراحتی باشد. زیرا او هنگام باردار شدنش ویار دارد و از بعضی غذاها بیزار و علاقه مند به برخی غذاهای دیگر می شود. مرغ، ماهی، پلو ساده، پلو شوید، کوفته تبریزی، سر گنجشکی، پلو کلم، حلیم بادمجان و …  ازغذاهای تاسیانه می باشند.

تاسیانه برون در اصفهان

تاسیانه برون در دوران بارداری در شهر اصفهان

 

خونچه خوراکی شهر تبریز

مردم تبریز نیز در دوران بارداری رسم و رسوم مربوط به خود را دارند. یکی از این رسم ها این است که خانواده مرد و زن در خرید سیسمونی مشارکت دارند. از دیگر رسم هایشان این است که مادر زن باردار یک خونچه بزرگ از غذا درست می کند و آن را برای دختر می فرستد. به این رسم در زبان ترکی یریح یاما یوللادیلار گفته می شود.

 

رسم و رسوم کردستانی ها در دوران بارداری

جشن بارداری در ایران، شهر کردستان نیز انجام می شود. کردستانی ها به طور مخصوص از زنان باردار مواظبت می کنند. ویارانه پزان یکی از رسم هایی است که در اکثر شهرهای کردستان برگزار می شود. آن ها در این رسم غذاهای بسیار مقوی و خوشمزه برای زن حامله می پزند. کردستانی ها معتقدند که بر زیر درخت گردو زنان حامله نباید بنشینند. همچنین آن ها نمی ‌گذارند همزمان دو زن باردار در یک خانه باشند. زیرا بر این باورند که امکان دارد چله یکی بر دیگری بیفتد و اتفاقی ناخوشایند پیش آید.

 

مراسم قووتو خورون در شهر کرمان

قووتو خورون جشن بارداری در ایران است. مردم کرمان رسم دارند برای زن باردار قووتو یا قاووت ببرند. قاووت پودری از ترکیبات گوناگون است. یکی از این ترکیبات بسیار معروف شامل شکر، قهوه، جو، تخم خرفه، خشخاش، سیاه دانه، گشنیز، کنجد، موردانه، تخم کاهو، هل باد، هل رسمی، جدوا، بذر کتان و روپاس می باشد. کرمانی ها معتقدند با مصرف قاووت مقاومت زنان در زمان بارداری و رشد جنین زیاد می شود. مادر عروس با آماده کردن این پودر از مهمانان در جشنی که توسط خانواده مرد گرفته شده پذیرایی می کند.

قاووت در بارداری

قاوت یا قوتتو در بارداری

 

جشن بارداری در گیلان

از معروف ترین و مهمترین رسم و رسوماتی که در گیلان برای بارداری برگزار می شود، درست کردن آش ترش می باشد. این آش جز ویارانه های بسیار مشهور در گیلان است. معمولا آش ترش توسط خانواده عروس پخته می شود و در جشن شان از مهمانان با این آش پذیرایی می کنند. آن ها در کنار آش ترش، ماهی شور و تربچه نیز می گذارند.

آش ترش به همراه ماهی شور و تربچه

سوپ ترش با ماهی شور و تربچه در دوران بارداری

خور یار در مازندران

خور یار جشن بارداری در ایران می باشد. در مازندران هنگامی که زنی برای بار اول بارداری خود را متوجه می شود، خبر بارداری اش را به خواهر شوهرش (شی خواخر) می دهد. خواهر شوهر نیز وقتی با خبر می شود باید خبر بارداری را به برادرش یعنی پدر فرزند بدهد. مازندرانی ها معتقدند که دادن این خبر از طریق زن به شوهرش بی احترامی به حساب می آید. زن باید علاوه بر خواهر شوهرش این خبر را به دوستش هم بدهد؛ تا دوستش خبر بارداری او را به پدر و مادرش بدهد. به این فرد “خور یار” گفته می شود. خور یار با دادن این خبر از طرف پدر و مادر عروس هدیه ای دریافت می کند. پدر و مادر عروس با گرفتن این خبر به خانه دختر و داماد شان با هدایای پیشکش مانند نان محلی، شیرینی محلی، غاز یا بوقلمون تمیز شده می روند.

 

جشن بارداری در بلوچستان

بلوچستان نیز مانند سایر شهر های ایران رسم و رسومات خود را در دوران بارداری یک زن دارد. اولین بار که یک زن در بلوچستان باردار می شود، خانواده پدری از او مراقبت های شبانه روزی می کنند. زنان باردار جوان بدون هیچ گونه نگرانی از تغییرات احتمالی روحی و جسمی دوران بارداری، این زمان را در خانه پدری می مانند. در این هنگام پدربزرگ آینده باید حیوانی را به منزل بیاورد تا با رسم مردم بلوچ در کنار مادر آینده بزرگ شود‌. این حیوان خانگی به محض این که نوزاد متولد شد باید قربانی شود. در اصطلاح به این حیوان “دامونی” گفته می شود.

 

در هرشهری که هستید و با هر آداب  و رسومی که زندگی می کنید برای برگزاری جشن خاطره انگیز تعیین جنسیت نیاز به وسایل و تم مربوط به آن را دارید و یا برای خرید سیسمونی نوزاد خود نیاز به خرید اکسسوری برای اتاق کودک می باشید که فروشگاه بزرگ اینترنتی نی نی کلیپس در زمینه اکسسوری های جشن ، بارداری و کودک به شما عزیزیان خدمت گزاری می کند جهت ثبت سفارش آنلاین خود به فروشگاه اکسسوری کودک و بارداری نی نی کلیپس مراجعه فرمایید.

 

021-77527683


0930-9033212


پیج اینستاگرام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.